woensdag 26 oktober 2016

Organizing (1)

Wie naait heeft veel spullen nodig. Op de facebook naaigroepen vragen andere naaisters geregeld tips naar opberg. Ik lees graag mee, maar doe uiteindelijk niet veel met de suggesties van de anderen. Ik vind mijn opbergsysteem niet slecht.

Naast een naaimachine erfde ik ook heel veel ander naaigerief van mijn mama, én zin voor structuur (ook niet onbelangrijk). Mama investeerde een paar jaar geleden in opbergmateriaal voor haar naaigerief. Ze kocht eenvoudige plastic papierlades die ze in een boekenrek zette. Slim gezien! Die hebben nu een plaatsje gekregen in ons huis. Op onze tweede verdieping hebben wij twee slaapkamers met daartussen een gang waar de uitklaptrap naar de zolder zit, én (pareltje van ons huis) een ingebouwde kast. Die was er al toen we dit huis kochten. Een groot deel van deze opbergplaats is nu de bestemming van mijn voorraad naaigerief en stoffen. Tussendoor zal ik af en toe een organizing-blogje posten om alles in detail te tonen.




Veel gebruikt naaigerief
Naaien doe ik beneden in de living, dus mijn veel gebruikt naaigerief staat niet boven, maar bij mijn naaiplekje. Ik heb één ladeblokje die ik daarvoor gebruik.




Ik hou hier alles bij wat ik steeds bij de hand moet hebben tijdens het naaien:
  • Scharen (gewone schaar, stofschaar, kartelschaar, rolmes)
  • Garen en spoelen
  • Lintmeter
  • Spelden en wonderclips
  • Naaimachinenaalden
  • Gewone naalden zijn handig voor de kleine afwerkingen
  • Potlood, balpen, stofkrijt en stofstift om patronen over te nemen
  • Tornmesje (hoewel ik die liever niet al te vaak gebruik)
  • Voetjes
  • Borsteltje om de naaimachine van tijd tot tijd te bevrijden van alle pluizen
  • De oh zo handige universele tang van Prym
  • Patronenmappen (deze zullen hier later in detail opnieuw verschijnen)



Garen en spoelen
Een tijdje geleden besloot ik te 'investeren' in deftige bakjes voor mijn (ondertussen al vele) garen en spoelen. Er bestaan ook heel wat ideeën voor zelfmaak, maar eerlijk gezegd vond ik het toch net iets properder in een simpel bakje dat er speciaal voor gemaakt is.




Naaimachine
Die berg ik nooit op. Die staat altijd klaar om te gebruiken. Alleen als we bezoek krijgen, moet hij wel weg van de tafel. Ik stop hem dan in zijn koffer en zet hem onder de bureau in de living.


Voetjes
Een heel gamma aan naaivoetjes had mama ook bij haar naaimachine. Ik heb ze nog gelaten zoals zij ze bij hield: door elkaar in een simpel bakje. Er bestaan ook vele ideetjes om die supergeorganiseerd bij te houden. Die ideeën vind je op mijn pinterest-bord 'naaikamer'. Maar voorlopig hou ik ze zo bij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten