vrijdag 17 maart 2017

Jurkje voor de lente

A new first one... dit jurkje. Veel dingen aan dit nieuwe jurkje waren nieuw voor me. Er kwam dus redelijk wat uitzoekwerk aan te pas, maar het resultaat is zeker geslaagd!

Ik maakte voor mijn kleine meid een 'oefenkleedje', ofte de testversie voor ik met een duurdere stof zou werken. Ideaal om de werkwijze te oefenen en de maat te passen dus. Want ik wil graag voor Lore en haar nichtje elk een prachtige jurk maken waarmee ze kunnen schitteren als bruidsmeisjes deze zomer. 


Ik gebruikte het patroon van het boek SVDHZ en zette er een rimpelrokje onder. Dat rimpelen was me nieuw, uitgezonderd die ene keer een stukje van 10 cm. Weer iets bijgeleerd, joepie. 


Ik koos een fleurige stof uit in de stoffenwinkel om er een fleurige lentejurk van te maken (die ze uiteraard met Pasen zal aan hebben). Om het geheel te doorbreken is er een lintje bij in geel. 



Ik zag op een andere naaiblog iemand die ook dit jurkje maakte met een aangeknipt mouwtje en dat beviel me wel. Daarom ging ik er ook voor om een stukje extra stof aan de mouwtjes mee te knippen. Bij de tweede versie mag het mouwtje naar mijn mening nog iets langer. 



De jurk is volledig gevoerd met een gele voile katoen. Ook dat was de eerste keer dat ik met die stof werkte. En omdat ik mijn kostbare en beperkte naaitijd niet graag spendeer aan het zigzaggen van de stofranden, waagde ik me eraan om het bij deze testversie eerst niet te doen. Ik zou wel zien waar ik uit kwam. Daarom  koos ik er ook voor om onderaan de voering en de buitenrok aan elkaar vast te stikken bij het zoomen. Daardoor is de jurk helemaal dicht en is het nergens te zien dat de randen niet gezigzagd zijn. Schouderklopje voor mezelf! En toen een vriendin me zei dat het zo zelfs handiger is voor kindjes om een jurkje op die manier te dragen, was het dubbel goed natuurlijk. 


Ik zou het nog bijna vergeten, maar het moeilijkste van dit jurkje was toch wel de sluiting achterin, namelijk de blinde rits! Ook dat was mijn eerste keer en daar heb ik eerst wekenlang over nagedacht en gepiekerd en toen besloten om er gewoon voor te gaan. Het resultaat is super! Ondanks het feit dat ik geen blinde ritsvoetje heb, en het dus met een gewoon ritsvoetje moest gaan naaien, is de blinde rits heel geslaagd en ben ik weer heel fier op mezelf dat ik mezelf weer iets bijgeleerd heb. 

Patroon: jurk uit het boek 'Stof voor durf het zelvers' 
Stof: stoffenwinkel Verkempinck 

1 opmerking:

  1. Helemaal terecht fier :-) zoveel mijlpalen overwonnnen dus laat er nog maar veel kleedje volgen want ik kijk er graag naar :-). Dat aangeknipt mouwke ga ik onthouden

    BeantwoordenVerwijderen